Hoppa till sidans innehåll
3:e plats lagserien 2012

Reportage


På pallen

 

Östra Serien deltävling 5 och 6.

Så var då de sista deltävlingarna 5 och 6 i Östras serie avklarade.  Dessa kördes i Linköping och Motala dit vi kom med en 5 poängs ledning före just Linköping och Upplands Väsby.

Skönt med en bra ledning men vi var på intet sätt säkra på att den ledningen skulle räcka. Framför allt som det var lite si och så med förarnas status. Katrineholm har inga mängder av förare att tillgå så det blir att åka med de förare vi har även om det är lite skavanker här och där. Hur det gick kan ni läsa här.

 

Linköping

Träningen avlöpte bra. Tidsmässigt låg alla förare mycket bra till vilket lovade gott inför dagen. De förare som vi hade till förfogande var Ante, Barda, Lukas, Max och Sebbe.

I första heatet fick Sebbe en bra start och låg bland de 3-4 främsta och drog. Lukas blev dock kvar i startsvängen efter en startkrasch.  Även Max fick en sämre start medan Barda kom iväg bra.

Redan i början av heatet kraschade dock Sebbe vådligt. Ett litet kast innan ett så kallat stopphopp (ett hopp som leder rakt upp i luften för att vara en teknisk svårighet) gjorde att Sebbe landade på huvudet med svåra smärtor. Den fighter han är så fortsatte han dock köra i mycket sakta takt för att rädda de poäng han kunde.  Han klarade de 9 varv som krävdes för att ta poäng men han var rejält stukad. Han uppsökte läkarpersonalen efter heatet som omedelbart fixerade hans nacke och skickade honom med ambulans till lasarettet i Linköping.  Barda körde inspirerat och körde in på en 7:e plats. Lukas som startade sist efter sin krasch körde upp sig till en 13:e plats efter stark körning. Max avslutade med en stark 15:e plats.  Sebbes krasch gjorde att vi halkade efter redan i heat 1 och nu behövde vi köra stark för att inte tappa mark mot de andra topplagen.

Ante ersatte Sebbe i andra heatet och nu kom alla förare iväg utan problem i startböjen.

Barda och Lukas låg efter varandra som 6.a och 7:a medan Ante låg runt 11-12:a. Max låg lite längre bak efter en mindre lyckad start. Detta såg lovande ut när Lukas får att framhjulssläpp och går omkull. Innan han kom iväg hade hela fältet passerat och det var till att börja längst bak igen. Barda som är i fin form slutade som 6:a. Ante som traditionellt inte trivs på Linköpings bana hade dessutom strul med bägge sina motorcyklar varför han fick köra sin farsas 250 2-takt. Han körde dock imponerande bra med dessa förutsättningar och slutade på en 13:e plats. Lukas och Ante slutade som 21:a och 22:a.

Vi låg nu på en total 5:e plats och hoppades att det skulle sluta strula så vi kunde få till en bra avslutning och förhoppningsvis ta någon placering i sammandraget för dagen.

Den förhoppningen grusades tämligen omgående när starten gick. Två förare låg nämligen kvar i startböjen. Ante och Lukas! Det var sannerligen inte den start vi behövde.  Tur då att Barda kör så inspirerat och efter en härlig körning slutade han 4:a i sista heatet.

Max gör sitt jobb föredömligt och slutade på 15:e plats efter en mycket bra körning. Ante körde upp sig till 17:e medans Lukas som vid detta laget var ganska trött efter 1 månads skadeuppehåll slutade som 19:e.

En riktigt strulig dag där vi slutade 5:a för dagen. Det viktiga var dock inte resultatet utan hur det var med Sebbe. Det visade sig dock att Sebbe klarat sig förhållandevis bra med mjukdelsskador på muskler och senor i nacken. Nu gällde det att ladda om till Motalas deltävling.

 

Motala

Med tanke på hur det gick i Linköping behövde vi lite flyt i Motala, eller åtminstone undvika oflyt. Det visade sig rätt omgående att så skulle inte bli fallet. Redan på träningen gick Ante omkull och tyvärr för Ante och laget hade han brutit underarmen. Sebbe som var anmäld men inte hade planer på att köra efter sin svåra krasch dagen innan fick nu starta första heatet. Resultatet blev sensationellt bra och vi började tro att detta skulle gå vägen. Barda som varit på riktigt åkhumör hela helgen körde in som 7:a, Sebbe följde upp som 9:a. Lukas som åter igen var med om en startkrasch körde upp sig till en 13:e plats och Max följde på en fin 17:e plats. Resultatet var 116 poäng och med det låg vi tvåa efter första heatet. Linköping ledde med 123 poäng medan vår andra huvudmotståndare Upplands Väsby låg 5:a efter första heatet.  Då kom kallduschen. Det lämnades in protest på att Sebbe inte genomfört 3 varvs träning på morgonen. Efter en del utredande om det var fri eller obligatorisk träning visade det sig att det var obligatorisk träning och juryn och tävlingsledaren kunde inte annat än att diskvalificera Sebbe från dagens tävling. (Den som vill kan läsa mer om detta i slutet av denna rapport) Med Sebbe ute ur bilden var naturligtvis alla chanser till totalseger i serien borta. Nu gällde det att försöka rädda en pallplats och försöka hålla undan så gott vi kunde.

Det blev inte bättre i andra heatet där Max tidigt i heatet råkade ut för kedjebrott. Patrik rusade tillbaka till bussen och hämtade en ny kedja vilken snabbt monterades så Max kunde fortsätta. Jag måste säga att var en imponerande insats att lyckas med detta men tyvärr hann inte Max tillräckligt många varv för att räknas varför vi endast fick två åkare i mål. Barda var åter igen topp tio med sin 7:e plats medan Lukas följde upp med en 11:e plats.

Inför sista heatet låg vi fortfarande 3:a i totalen för hela serien två poäng före Åbågen. I dagens tävling låg vi 7:a utan chans att varken försämra eller förbättra vår position. Det gjorde att förarna fick order om att köra lugnt i sista heatet. Vi hade slitit hårt på förarna som dessutom hade småskavanker redan när vi startade i Linköping och vi ville undvika skador. Om vi skulle klara tredjeplatsen berodde nu på hur det skulle gå för Åbågen. Trots fantastisk bra körning från Åbågenförarna räckte det inte till mot ett för dagen suveränt körande Göta som vann dagens tävling. 

Slutställningen i serien blev därmed att Linköping tog hem seriesegern. Inte en enda vinst i serien men ett jämt lag blev segerreceptet. Stort grattis till Linköping.

Upplands Väsby lade beslag på andraplatsen och Katrineholm på tredje plats. Inget vi hade hoppats på men efter omständigheterna får vi vara nöjda.

Inför nästa år åker Åsätra, Östgöta samt Nynäshamn ur division 1. De lag som tar klivet upp i ettan är Järva, Gotland samt MX Stockholm.  Det känns riktigt kul att dessa lag kommer upp i ettan. Med bra satsande lag höjs statusen på serien och våra förare får möta bästa möjliga motstånd vilket är utvecklande.

Serien är något som våra förare verkligen uppskattar. Det är en rolig tävlingsform där Peter Svensson och hans manskap skapat något riktigt bra. Peter och Kvadde har dock indikerat att man gjort sitt och önskar lämna över till några andra som kan fortsätta att driva och utveckla serien vidare. Vi får hoppas att det blir minst lika bra som under Peters ledning. Stort tack till Peter, Kvadde och de andra som gjort det möjligt för oss att köra Östras serie.

 

Jag vill också passa på och tacka våra fantastiska förare i KMCC. Det är en fröjd att ha med dessa grabbar att göra. Dom ställer alltid upp till 100% och ger allt för laget. Vi har dock en lite tunn trupp och blir känsliga för skador. Om man fick drömma så skulle vi få tillbaka Niklas Lindström till nästa säsong men om den drömmen inte slår in måste vi förmodligen försöka hitta någon förare som vill köra i våra färger nästa år. Vi får se vad som händer.

 

Tack för seriesäsongen 2012.

Torbjörn Ström

Lagledare Serien Div1.

 

Sluttabell serien Div1 2012.

1

Linköpings MS

41

 

 

 

 

 

 

 

2

Upplands Väsby MK

40

 

 

 

 

 

 

 

3

Katrineholms MCC

39

 

 

 

 

 

 

 

4

Åbågen MCK

38

 

 

 

 

 

 

 

5

Uppsala MK

30

 

 

 

 

 

 

 

6

Göta MS

28

 

 

 

 

 

 

 

7

Strängnäs AMS

22

 

 

 

 

 

 

 

8

Nynäshamns MCK

17

 

 

 

 

 

 

 

9

SMK Östgöta

12

 

 

 

 

 

 

 

10

Åsätra MK

6

 

 

 

 

 

   

 

Diskvalificeringen.

Först ska sägas att diskvalificeringen var helt rätt ur regelmässig synvinkel. Juryn gjorde bedömningen från regelboken att serien har obligatorisk träning.

Om man däremot ska lämna in en protest för detta är naturligtvis upp till den som väljer att protestera mot en sådan förseelse. Katrineholm fick ju ingen som helst fördel av att en förare inte tränat innan heatet och omständigheterna var dessutom ordinära i och med Antes skada på träningen

Bakgrunden till att diskvalificeringen lämnades in var ju naturligtvis primärt att vinna fördelar i kampen om seriens förstaplats. Ursäkten var att nu kom hämnden för att Katrineholm lämnat in en protest mot detta lag för två år sedan.

Sanningen kring händelsen för två år sedan var att Katrineholm fick en förare skadad i första heatet. Då vi endast hade fyra förare till tävlingen var vi således en man kort till andra heatet. Eftersom vi hade en Katrineholmsförare på plats som dock inte var anmäld (kom endast för att titta på tävlingen direkt från ett enduroläger) frågade vi tävlingsledningen om denne fick hoppa med i laget till andra heatet. Vi fick negativt svar på vår förfrågan med motivet att anmälan för respektive lag (serien och motion) måste göras på morgonen och därefter får inga förändringar ske. Vi gillade läget och startade med tre man i andra heatet. Efter som vår huvudkonkurrent råkat ut för samma öde och tappat förare i första heatet plockade man till andra heatet helt sonika över en förare från motionslaget som inte var anmäld i serielaget. Vi valde då att påpeka för tävlingsledningen att det knappast kan vara rättvist att ett lag får plocka in en förare som inte är anmält enligt reglerna medan ett annat lag inte får göra samma sak. Det lämnades inte in någon protest utan tävlingsledningen insåg misstaget och tog bort förarens resultat.

Ur vårt perspektiv är det tråkigt att och i ärlighetens namn ynkligt att gå med hämndbehov i två år för att diskvalificera en förare för denna ringa förseelse att han inte kört 3 varv på morgonen. Vi tycker dessutom att vårt påpekande för tävlingsledningen för två år sedan var befogat eftersom det inte var lika villkor för bägge lagen. Om vi ska börja springa omkring med hämndbehov och diskvalificera varandra för minsta förseelse tror vi att serien är ute på helt fel väg. Hänt är hänt och nu får vi försöka glömma vår förlorade förstaplats och glädjas åt vår vunna tredjeplats. En sak är dock säker. Vi tänker inte springa omkring och diskvalificera lag av hämndbehov eller för att vinna tvivelaktiga fördelar i kampen om placeringar i nästa års serie.  Det här är glömt långt innan serien drar igång nästa säsong.

 


 

Reportage Strängnäs & Uppsala


Östra Serien 2012.

Inför säsongen har vi ett par förändringar i truppen. En av våra absolut framgångsrikaste förare Niklas Lindström väljer att avsluta karriären. Vem vet om Niklas någon gång i framtiden gör en comeback men just nu är det slutkört. Niklas som skadade knät 2008 och var borta från crossen i två år gjorde en succéartad comeback mitt under säsongen2010 och vilken comeback det blev. Niklas låg länge 6:a i första heatet under Västerås-SM men bromsade stopp och fick därefter inte igång hojen.  I andra heatet blev det dock poäng för Niklas. Under 2011 var Niklas en viktig tillgång i serielaget och vi såg fram emot en ny säsong 2012. Under ett stubbrace under senhösten skadade dock Niklas sitt andra knä vilket gör att Niklas väljer att avsluta åkandet.

Vi är dock glada att hälsa en ny förare välkommen till KMCC. Pontus Bard tidigare SMK Östgöta har valt att köra för oss i år. Med sin positiva inställning och seriösa satsning på crossen kommer han bli en tillgång för laget under årets serie.

I övrigt ser det ut som tidigare. Ante, Lukas, Max, Pontus K och Sebbe är tillsammans med Barda stommen i serielaget. Sen har vi ett gäng duktiga förstaårsjuniorer som står på tillväxt och som vid behov finns tillgängliga.

Sebbe som skadade sig i samband med SM-tävlingen i Finspång förra året har börjat åka motorcykel igen.  Vid sin första tävling i Stockholmscrossen Strängnäs helgen innan seriepremiären visade han att han är på gång igen. Han behövs om vi på allvar ska kunna utmana alla duktiga lag som kör i år. Upplands-Väsby som vann förra året får nog hållas som favorit i år igen men det ser otroligt jämnt ut mellan lagen.

Strängnäs

Första serietävlingen för säsongen är nu avklarad. Starten skulle ha gått i Östhammar men pga.  den sena våren tvingades den ställas in. Istället blev den Strängnäs som stod för premiären men apropå sen vår så var det närmast vinter i Strängnäs.  Ihällande regn, stormbyar och 4-5 grader varmt gjorde premiären till rena lerbadet.

Det gjorde att man valde att avbryta tävlingen efter ett kört heat. Det blev en omröstning där majoriteten med klar övervikt valde att avsluta efter första heatet. Man kan ha olika åsikter om det beslutet men förhållandena var extremt dåliga vilket gjorde att det trots allt känns som ett korrekt beslut.

Uppsala

Efter lerbadet i Strängnäs körde vi vidare till Uppsala. Då det regnat minst lika mycket i Uppsala var vi minst sagt skeptiska till hur vi skulle kunna genomföra tävlingen med dagen innan i åtanke. Det visade sig dock att banan var i förvånansvärt gott skick. Onekligen klarar den massor av regn och det som är mycket positivt är materialet på startrakan. Den består mest av grus så den höll sig mycket bra under dagen.

Vi kom med fyra förare till Uppsala. Sebbes bakram gick av under första heatet i Strängnäs och det fanns inga möjligheter att reparera detta till söndagens tävling.

I första heatet fick vi iväg samtliga våra förare på bra positioner. Lukas genomförde heatet mycket bra och gick i mål som 5:a. De övriga förarna följde upp med placeringarna 8:a Barda, 11:a Ante och 13:e Max. Efter första omgången låg vi tvåa efter Väsby och med Uppsala som trea.

 

I andra heatet fick Lukas ånyo en bra start. Han började dock tappa under heatet vilket visade sig bero på att han tappat handtaget på gasrullen . Han kämpade dock på och avslutade på en 13:e plats. Vår bästa förare blev nu Barda med en 6:e plats. Ante följde upp starkt med en 7:e plats och Max blev 10:a.

Efter två heat var vi nu i komfortabel ledning med 21 poäng före Väsby och 24 poäng före Uppsala. Vi visste att om alla bara tar sig i mål skulle det räcka till vinst. Det blev dock inte som vi hoppats på då Lukas motorcykel gav upp redan på andra varvet. Frågan var om det skulle räcka att få tre förare i mål. Med placeringarna 7:a Ante, 8:a Barda och 10:a Max blev det en riktig rysare och det visade sig att vi och Uppsala slutade på samma poäng. Skiljeräkning visade dock att Uppsala stod som segrare. Surt för oss men stort grattis till Uppsala som körde mycket bra under dagen. Väsby slutade på en tredje plats följt av Åbågen på den fjärde. Göta som inledde starkt i den avbrutna tävlingen i Strängnäs hade en mindre lyckad dag och slutade på en sjätte plats. Ett starkt åkande Linköping med Kasper Nilsson som ankare knep femteplatsen. Nu är det uppehåll till augusti då det blir dubbelhelg med sandåka hos MX Stockholm och Arlanda som tar över den inställda tävlingen i Östhammar.

Roligt att rapportera är att även förarna i Breddlaget körde mycket inspirerat. Aldelöv inledde med en tredjeplats i första heatet men kraschade i ledning i andra heatet. Då klev istället Henrik Lindström fram och tog heatsegern. Stort grattis till Henke.

Jag räknar med att under säsongen uppdatera er om saker som händer så håll utkik efter information under denna flik.

 

En ny spännande säsong 2012 år igång!

 

Helgen den 4-5 augusti samlas serielaget & övriga medlemmar som vill vara med för en sandåkarhelg tillsammans, vi kör mc, äter gott på kvällen och har allmänt trevligt tillsammans. Vi övernattar i egen husvagn/bil mellan lördag/söndag hos MX Stockholm.

På lördag tränar vi på Arlandas bana & på söndagen Uringe / MX Stockholm

Observera att träningstiderna för dessa banor kan skilja sig åt när det gäller mc storlek.

 

Torbjörn Ström

Lagledare Serielaget Div.1

Uppdaterad: 08 JUN 2016 06:24 Skribent: Patrik Pettersson

 

 



Våra samarbetspartners:
 

 

 

 

 Vent

 

 

 

 

Johanssons Vägmaskiner

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Logga Momento

 

Sultans Konditori

 

logga Trädfällning 

Postadress:
Katrineholms MCC - Motorcykel och Snöskoter
Ebbe Johnsen, Båltsnäs Hårsnäs
64192 Katrineholm

Kontakt:
Tel: 0731495110
E-post: This is a mailto link

Se all info